- 0 KR
Frågor och svar
Vid tändningsfel?
-
Vid magnettändning:
Första åtgärd byt tändstift och tändkablar gör rent mellan brytarspetsarna. Om inte det hjälper så kontakta oss.
Vid batteritändning:
Byt tändstift, tändkablar, brytarspetsar, kondensator, tändspole och fördelarlock.
Blir tändstiften sotiga?
-
Kontrollera temperaturen, 75 till 80 grader är arbetstemperatur.
Justera luftskruven, grundinställning 1,5 varv ut.
Byt tändstift.
Hjälper inte det så kontakta oss 0550-19235
Magnet inställning 011-21
-
Ställ 1ans kolv i toppläge (närmast backslaget) ha magneten lös i handen och vrid till låg tändning, ha ett tändstift i tändhatten och lägg mot gods ,vrid nu hjulet på magneten så att gnistan kommer på den korta kabeln, när det klickar till i impullsen så håll still hjulet, nu är brytarna öppna , vrid då hjulet sakta bakåt så att brytarspetsarn stänger sig , vrid sedan sakta framåt just så att brytarspetsarna jämt börjar att öppna sig, stoppa in magneten i ramlagerskölden och skruva fast .För att se om magneten kom rätt så vrid från låg tändning till hög tändning och då ska brytarspetsarna öppna sig . Har ni en encylindrig motor har ni bara en kabel att hålla reda på . Lycka till .
Håller inte impellern ?
-
Då ni märker att Impellern går sönder onödigt ofta så bör ni kolla följande !
När en impeller går sönder så vill gärna impeller vingarna följa med och fastna i någon böj eller dyligt så det är viktigt att alltid hitta den trasiga vingen , På AD2-21 så vill gärna vingarna fastna i vinkel nippeln under grenröret så titta noga där . Sen är det viktigt att avgaskröken är ren , så att den inte är helt i hopp rostad för kylvatten hålet som vattnet ska pressas ut ur är väldigt litet så det behövs inte mycket för att det ska stopp där . Så är det stopp någon stanns så kommer inte vattnet fram ordentligt och då går impellern sönder .
Tändinställning Batteritändning
-
För enkel instälning av Batteritändning !
Ställ 1ans kolv i topp (närmast backslaget) Ha fördelaren lös i handen ,på kanten där locket sitter på finns ett streck ,
Ta nu och vrid på hjulet på fördelaren så att strecket på rotorn kommer mitt för strecket på fördelaren ,nu är brytarna stängda , vrid nu hjulet lite tillbaka tills brytarspetsarna jämt börjar öppna , sätt in fördelaren och skruva fast ,om du nu vrider på rotorn så ska brytarspetsarna öppna sig ! Lycka till
Inför sjösättning
-
Viktigt att kolla upp inför sjösättning är att bensin / Diesel tanken inte har kondensvatten efter vintern ! tappa ur lite bränsle i en behållare och se så inga vatten pärlor uppstår och om så gör byt bränsle . Viktigt att varje vår byta diesel filter och olje filter ,och vid bensin motorer att rengöra förgasare och kolla brytare och tändstift . Har ni tändfördelare så rekomenderar vi att byta brytarspetsar varje år . Ha alltid en uppsättning med tändstift ,brytarspetsar fördelarlock ,spole,kondensator i reserv i båten (gäller för batteritändning ) och tändstift om ni har magnettändning, vid diesel motor så rekomenderas bränslefilter,impeller i båten som reserv .
Inställning av insprutningspump AD2-21
-
Snabb guide för inställning av pump !
Ta bort ventil kåpan och det lilla locket på ovansidan svänghjuls kåpan , vrid sedan på remskivan på motorn så att motorn går runt så att främre ventilerna blir stängda, då när dom främre ventilerna är stängda så är X framme på svänghjulet (veva sakta ) Ha sedan insprutningspumpen lös och ta bort den lilla luckan där det står simms på, vrid sedan på axeln så att du ser den främre kolven öppnar sig ca 2-3 mm och i det läget är det bara att montera pumpen.
Diesel motor problem
-
vandrar motorn i varv? kolla först att det inte är kondens vatten i tanken , och att inte backventilerna sitter lösa , hjälper inte detta så byt matarpump , om inte detta hjälper så är det troligt att insprutningspumpen är i behov av renovering . kontakta oss då .